Changing Plan(e)s - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Els Liekens - WaarBenJij.nu Changing Plan(e)s - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Els Liekens - WaarBenJij.nu

Changing Plan(e)s

Door: Els Liekens

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Picton

Hallo allemaal!!!

ik weet het, het is een tijdje geleden dat ik nog eens iets gepost heb, maar de tijd gaat zo snel hier en de laatste weken waren een beetje hectisch.

Goed, waar was ik? Still in Gisborne...

Oke, we hebben een week gelogeerd bij Ash, in een schuur in zijn tuin, strandjes gedaan, prachtige zonsondergangen gezien, beetje films gezien, rondgehangen, en een bus geboekt richting Dannevirke, waar onze tweede familie ons opwachtte.

We zijn twee dagen in Dannevirke gebleven, waar we ons creatief hebben beziggehouden, een beetje getekend, dagboeken gepimped en van die toestanden. Daarna zijn we een volgende bus opgestapt richting Wellington, het meest zuidelijke punt van het noordeiland.
Daar hebben we de stad een beetje bezocht, lang in een boekenwinkel rondgehangen en iets gedronken.
Om 3u die nacht vertrok onze ferry richting zuideiland, dus hebben we ons tot dan bezig proberen houden.

FERRY EN PICTON

Op de ferry zelf was het heeeeel koud, het stonk daar en er waren geen goeie plaatskes over om te kunnen slapen. Na een rit van 3 uur konden we voor het eerst voet aan wal zetten op het zuideiland van Nieuw-Zeeland. Picton.

We waren supermoe en boekten dus snel in in een gezellig hostel. Na een middagdutje gingen we de stad verkennen. Heel gezellig stadje, heel mooie uitzichten en we hebben een forse wandeling (de snout track) van 5 uur gedaan langs de kustlijn in de bergen. Die avond hebben we naar king kong gekeken en vroeg gaan slapen.

NELSON

De volgende dag sprongen we alweer op een bus richting Nelson, een andere stad waar we hoopten een job te kunnen vinden om onze financiele toestand te ondersteunen. We hebben cv`s gemaakt en verspreid in de stad, we boekten in in een hostel waarvan de eigenaar de ziekte van Lattourette (schrijft da zo?) had denk ik. Iedere keer dat die in de keuken kwam ging het als volg:

LAAAAZYY BASTARDS are worth shit, IGNORANT, met een echte Ay Ay piratenstem.. enzovoort enzovoort. Ik snap niet goed wat het probleem was want wij zijn ondertussen goed getraind om alles onmiddellijk af te wassen en op te ruimen, maar die kerel was wa zot in zijn hoofd. Heel grappig eigenlijk want na zo`n 20 minuten gevloek kwam die altijd met ne grote smile terug naar buiten en was hij ongelooflijk vriendelijk.

Nelson dus.

We hebben daar 1 dag op een wijngaard gewerkt waar we flessen wijn van de ene box in een andere moesten steken, en daar heb ik een beetje een flater geslagen. Ik was dozen aant plakken om de flessen in te steken, en op het einde van de palet zag ik dat ik ze allemaal ondersteboven had geplakt. Gelukkig was Christian, onzen baas die dag, een vriendelijk mens en vond hij het niet erg.

We zijn daar ook uit gegaan, nieuwe mensen ontmoet, koffietjes gedronken, enz... en naar fanastic mr fox gaan kijken in de cinema, echt ne geweldige film!!!

I HEARD IT THROUGH THE GRAPEVINE

Toen kwamen we James tegen, een vriendelijk man die inzat met ons en ons een job ging bezorgen in Blenheim, 40 km van Nelson. Hij kreeg het geregeld dat we op een wijngaard konden werken.
Twee dagen later stonden we daar dus, om 6u opstaan en om 7u beginnen. Prachtig uitzicht wel daar, omringd door heuvels en de zon op onze bol. We moesten takken van onder aan de bomen afknippen en leave picking doen, de bladeren vanrond de druiven trekken zodat het zonlicht er beter aankan. Dit laatste werd per plant betaald en de laatste dag hebben we dan ook 178 dollar elk verdiend (90 euro), wat heel goed is voor in nieuw zeeland!

Daar werkten we vooral samen met Dave en Pete, twee zaaaalige mannen, typische werkmannen wel, maar die waren echt geweldig, elk op ons rijke naast elkaar door de wijngaard lopen, babbelen tijdens het werk, zingen en lachen. Echt supertof eigenlijk hoe makkelijk je mensen leert kennen. Spijtig dat er ook altijd een einde aan komt als je aan het reizen bent.

KIWI WEDDING

Onze baas (supervisor), Morris had ons de eerste dag gevraagd of we mee wouden gaan naar een kiwi wedding en natuurlijk zeiden we ja. We dachten dat het een collega was en dat iederen zou meegaan, maar uiteindelijk bleek dat alleen hij en wij ernaartoe gingen. De dag zelf kwam hij ons ophalen en hij had transport geregeld zei hij. Ja man, wij komen uit ons hostel en er staat een witte LIMOUSINE voor de deur, die ons op de locatie zou brengen. Zotjes, amai, hoewel het gewoon zoals nen auto is, maar toch leuke ervaring! Toen hij zei dat hij ons ook diamanten halskettingen wou geven werden we toch een beetje suspicious. We zijn dan ook uit zijn buurt gebleven op de trouw zelf.

De trouw, btw, was eigenlijk een verdoken drankgelag. De ceremonie duurde 3 minuten, het was in de tuin van waar het koppel woonde, de bruid was echt gekleed alsof ze naar een verkleedpartij van de scouts zou gaan, maar dan erger, en de bruidegom had geen tanden. Echt heeeeeeel rare mensen allemaal, en iedereen (35 man) kende het koppel maximum 3 maand. Maar ik heb me super geamuseerd daar, gelachen en andere backpackers leren kennen, die ook niemand kenden op de trouw zelf.

PARTY LATIN AMERICA

We leerden ook Carolina, een meisje van Buenos Aeres kennen, die die avond een feestje organiseerde in haar huis. Wij mee dus. De bevolking daar bestond voornamelijk uit Argentijnen en Chilenen, iemand van Honduras en Uruguay, een Australier en 2 belgen, wij. Het was een superleuke avond en ik vond het heel leuk om nog eens spaans te kunnen spreken, wat me nog vrij goed lukte ook! Rond 3u snachts kwamen we thuis en hing er een briefje van James aan onze deur, de man die ons de job bezorgd had, wat we niet echt konden apprecieren, aangezien hij ook elke dag superveel berichtjes stuurde en van die dingen, later meer hierover.

ROBIN HOODS BAY

Iemand van het werk op de vineyard, George, een 17jarige jongen nam ons de volgende dag mee naar een supermooie baai, 1 van de mooiste tot nu toe, ongelooflijk leuk om nog eens te zwemmen en te genieten van het goede weer.
Wat ik minder leuk vond was dat er twee keer een krab mijn voet te pakken had, en actually bleef hangen ook nog! Het deed geen pijn, maar ik schrok mij echt verrot!!
We hebben daar ook een beetje paua gevangen en puppies (shelpen), die we later op de bbq gingen leggen.

In het hostel leerden we veel mensen kennen, iedere avond gezellig babbelen, ping pongen enz...

RUBEN EN BONNO

Toen we in een internetcafe waren, kwamen we Ruben tegen, een jongen (van Holland, maarrrr geeft toe dat belgisch bier het beste ter wereld is, en is tof!) die we in Auckland ook hadden gezien. Het duurde even voor we wisten waar we elkaar hadden gezien, 2 maand ervoor. Grappig hoe je steeds dezelfde mensen tegenkomt.

Anyway, die 2 zijn nu managers van een hostel in Blenheim en hadden een voetbaltoernooi georganiseerd tussen de verschillende hostels. We werden uitgenodigd en zijn gaan kijken. Gezellig dagje, voetbalmatchkes zien tussen allemaal reizigers. Een hele delegatie van Azie was aanwezig, en die zaten allemaal opeengepakt onder een boom, alsof teveel ruimte hen schade zou toerichten, supergrappig om te zien!

Ruben en Bonno nodigden ons dan ook uit om pasta te komen eten in hun hostel, en het was heeel lekker eigenlijk! Daar ook weer ping pong gespeeld, een beetje tennis, en een leuke avond beleefd.

FURNEAUX LODGE

In ons hostel kwamen we Ben en Chloe tegen, die werken in Ponga cove, een paradijselijk eiland in Marlborough sounds. Ze zeiden dat Furneaux lodge gelijkaardig is en dat ze daar mensen zochten om te komen werken, dus wij gebeld, onze cv doorgestuurd en aanvaard.
We lieten James weten dat we vertrokken uit Blenheim en zijn reactie was als volgt, in een berichtje:
Fuck off back to belgium, I put my reputation on the line for you, you really let me down, go to picton and get lost.
Wat we verkeerd hebben gedaan, god mag het weten, maar wij waren blij dat we ervan af waren.
Dus: Bus op, terug naar Picton, daar de boot op, 2uur durende rondvaart en toegekomen op furneaux lodge, wat inderdaad een paradijseiland is!!!

De volgende ochtend begonnen we te werken (housekeeping, ik kan nu de beste bedden ter wereld maken), en al snel werd het duidelijk dat het niet simpel is als je alle prachtige kleuren van de zee ziet en mensen ziet genieten, terwijl je je in het zweet aan het werken bent. Maar ach, we genieten er ook van hoor! Na het werk doen we nog een beetje gardening en erna genieten we in de bar van een pintje met de crew, die allemaal fantastisch tof zijn!

Wij slapen op 10 minuten wandelen van de lodge zelf, en de eerste avond werd duidelijk hoe prachtig het daar is. Overal GLOW WORMS op de track, en krekels die zingen tot laat, en dan kom je op de plaats waar we slapen, je kijkt omhoog en je ziet de melkweg zo prachtig als nooit tevoren. Het enige geluid dat je hoort zijn de krekels en de possums, en nergens licht, prachtig, echt waar.

WAKEBOARDEN EN SNORKELEN

Mijn eerste vrije dag was dinsdag. Clare, een meisje die in de bar werkt, zei dat er enkele mannen waren (guests) die gingen wakeboarden, zoals waterskieen maar dan op een bord, of zoals snowboarden maar dan opt water.
Ik mocht mee en twas echt SUPERgeweldig!!! Moeilijk de eerste keer om recht te geraken op da bord, maar eens recht is het de max! Bochtjes maken, jumpkes doen, vallen int water, dolfijnen zien in de verte, opgepikt worden door de speedboat, en opnieuw proberen. Echt zaaaaalig!

Na het wakeboarden gingen die mannen gaan duiken en snorkelen, en vroegen of ik meewou. Natuurlijk! Ze vaarden 20 minuten uit de baai, richting een ander baaike waar werkelijk niets was behalve wij en de boot en natuur.
Ik had nog steeds een wetsuit aan en kreeg snorkelgear. De mannen namen hun messen en speren, en vertrokken op zoek naar vissen, paua, en andere dingen. Echt supercool, de zichtbaarheid was fantastisch en heb veel van het oceaanleven gezien!!!
Die mannen hadden dan wa vissen gevangen en later werden ook die weer op de bbq gegooid. Een giant crayfish was het neusje van de zalm, die ze op 25m diep hadden gevangen.

Die avond in de bar hebben we heel de avond pool gespeeld en gelachen, zaaaalige eerste vrije dag! Alle mensen die moesten werken waren superjaloers.

Vandaag is mijn tweede vrije dag, en die mannen gingen naar huis dus hebben mij afgezet in Picton met hun boot. Straks moet ik de watertaxi terug nemen, en heb al inkopen gedaan, want, en dat is 1 nadeel daar, waar we verblijven is er NIETS behalve de luxelodge, geen winkel, geen uitweg behalve met de boot, geen ontvangst op gsm, enz... Maar het is er wel prachtig!!

Ah ja, het belangrijkste nog:
We gaan hier iets langer verblijven dan gepland, aangezien we een financiele dip hadden nadat onze rony de geest heeft gegeven. We gaan tot eind maart hier blijven werken, dan nog rondreizen op het zuideiland en dan richting Azie, voor 3 maanden. We moeten dus onze vliegtickets nog veranderen van datum.
Ik hoop dat ik het 6 weken volhoud daar, de isolatie, acoomodatie en het eten voor de staff zijn slopend, maar de schoonheid van nature zal me wel recht houden!
En als er elke week guests komen met een boot en wakeboards en toestanden dan zal het me zeker wel lukken!

Volgende vrije dag ga ik wandelen denk ik (heel mooie tracks hier) en kajakken (blijkbaar kan je dan ook veel walvissen spotten).

Het zal dus wel weer een hele tijd duren voordat ik nog iets post, het wordt werken werken werken, en geen internet, en de boot naar hier kost 40 dollar, dus ik ga dat zeker niet iedere vrije dag doen.

Hou jullie allemaal goed, laat af en toe iets weten!

Fotos komen later, maar ik kan je verzekeren: prachtige dingen!!

Sorry voor mijn taal en de chaos, ik ben het nderlands al een beetje aan het verleren, zoals ik gisteren tegen barbara zei dat het half na tien was.. vreemd is da, engels lukt al beter dan nederlands tegenwoordig!

Heel veel groetjes en warme knuffels vanuit kiwiland!

  • 11 Februari 2010 - 14:29

    Dorien:

    Hey Elsje,

    klinkt nog steeds fantastisch! Om de hoeveel tijd heb je dan eigenlijk een dagje vrij? Als je terug bent, mag je altijd mijn bed komen opmaken (zodat je't niet verleert) :-) Wij gaan in september naar Mexico!
    Geniet er ginder nog van!

    x

  • 11 Februari 2010 - 15:44

    Sofie:

    Elsje, het ziet er weer allemaal geweldig uit. En het is goed dat je een beetje aan het werken bent want ik was al bang dat je niet ging rondkomen met je centjes. En liever op een paradijselijk eiland werken dat in de souplounge.

    Kris: dat moet je inderdaad onthouden he. Als Els weer haar bed eens niet thuis opmaakt heeft ze geen excuus meer.

    xx

  • 15 Februari 2010 - 10:58

    Mama:

    Elsken toch, wa maakt gij nu allemaal mee! Het doet echt deugd om je verslagjes te lezen. Het is net of ik er zelf bij ben. En ik zou echt graag een arend willen zijn om eens tot bij u te vliegen en je te zien en te horen. Ik hoop dat je nog Vloms kunt klappen als ge terug zijt. Doe zo voort, meid! Goe bezig! Maar toch een beetje voorzichtig zijn, hé? Veel liefs van het thuisfront!
    Mama

  • 15 Februari 2010 - 21:46

    Eva:

    Liekie!!!! Zie maar da ge uw sinikloas dialectjen snel terug oppikt als ge terug zijt WER! Werken in het paradijs met af en toe een vrij dagje, kan toch zo slecht niet zijn he?! Zeker niet als je weet wat er nadien nog volgt! Heb je daar een postadres? Wij sinds gisteren terug van skireis en twas ook wel zalig!!
    Hou je goed!

  • 16 Februari 2010 - 08:53

    Tante Bel:

    Dag Elske,

    Ik zit hier boven op mijnen bureau te typen, af en toe kijk ik naar buiten, de daken liggen nog steeds vol sneeuw, een vlucht meeuwen cirkelt rond de bomen, de lucht is wit-grijs, geen zon te bespeuren. Beneden hoor ik de stemmen van bobon en de mensen van familiezorg ... de zalige morgend-stilte is niet meer. Toch heeft mijn vlucht naar "hogere regionen" een doel : bobon wordt steeds beter en beter, de tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode-zwakte en -ziekte lijkt voorbij. Haar appartementje is nu zo goed als leeg. Het kringloop-centrum gaat donderdag de laatste spulletjes komen halen. De grote dingen hebben we in drie keer verhuisd met de remork van nonkel Dany. En hadden we Joris en nonkel Dany niet gehad dan stond al het gerief daar nu nog. Dat Joris ons kon komen helpen is een verhaal op zich. Een duizendste luk (want hij wist niet dat we zaterdag gingen verhuizen) brengt hem vrijdagnacht vanuit de Alpen terug naar Sint-Niklaas!! ook al was hij nog niet van plan om terug te komen maar wou hij daar voor een lange tijd blijven om daar werk te zoeken en zichzelf en zijn geliefde Alchemist te vinden. Kun jij dat nu geloven?? Wat een intuitie heeft die jongen toch, zeer speciaal, zee Pai. En wij superblij natuurlijk.
    De verhuis was zwaar maar leuk en ook heel emotioneel. Mama en ik hebben elkaar recht gehouden maar doordat we er te dicht bij staan was het bij tijden soms echt moeilijk om een heldere focus op de dingen die belangrijk zijn te behouden, en mistten we u.

    Zo, dat was wat nieuws uit het thuisfront, ik denk dat je dat leuk vindt voor uwen blog later. Da's een beetje geschiedenis niet?

    Ik hoop dat je je verder amuseert en veel leert op allerlei gebied, uw verhalen liegen er niet om, ge zult als ne nieuwe mens terugkomen, en ons "oude" Elske ... dat dragen wij hier elke dag in het putteke van ons hart met ons mee op de kleine reisjes van het gewone maar grote leven.

    Love

    tante Bel


  • 17 Februari 2010 - 17:52

    Keirz:

    Els, ik heb goesting om zoveel leuke en mooie dingen te schrijven maar ik heb stiekem nog meer goesting om ies goe strijk te gaan me ou en ies een goeie frisse pint te drinken me ou in't hemelrijk totdat niemand nog buitengaat zonder ons marginaal te vinden! Want daar zijn we nu eenmaal goed in, onnozel doen. Ik mis da! Dat mis ik eigenlijk nog meer dan dat ik jaloers ben op al uw zalige verhalen! Ge hebt echt zooo een goede beslissing gemaakt he!

    En blijven bloggen hé!!

    Voor de rest: 'k heb een mega vet gezelschapsspel gekocht en heb ondertussen al 5 uitbreidingen daarop :) Carcassonne ge kent da wel, echt de maks! Ben nu stage aan't lopen en tis neig zalig maar wel zwaar. Thesis steekt tegen. Ben geslaagd. Met materiaalploeg vant weekend heel de zolder gekuisd en nen inventaris gemaakt van àl het materiaal + wat er moet aangekocht worden en wat onvolledig is + sjorbalken geschilderd -> da mocht ies gebeuren niewaar?!
    Fee lacht al veel en begint al fruitpap te eten! tis echt ne zotte kleinen! En zo braaf en lief.. :-).

    Allé nie teveel roepen en bleiten é

    Groetjes,

    K.

  • 02 Maart 2010 - 15:20

    Floos:

    Elserke,

    Werken in het aardsparadijs dat kan niet anders als plezant zijn. Lopen daar ook mannen met enkel een vijgeblad rond?
    Hier zalige skivak achter de rug en herinneringen aan de rosse vos, vieruurtje afsluiten in de laagst gelegen herberg tot liekie total loss opgehaald.
    Geniet er daar van en niet te hard werken hé daar heb je nog al de tijd voor!! ;)
    x
    F

  • 12 Maart 2010 - 02:33

    Joskop:

    Elzas, Hoeveel lijnen moet ge hier eigelijk schrijven as ge een reactie geeft op dienen blog? Ik denk ongeveer 6, aangezien dat de meeste mensen der 6 schijven.
    Oei, ik heb al 3 lijnen geschreven en ik heb nog niets zinnigs gezegd. Ja, ondertussen zijn het er al 5. Ajaj, miljaar, ja tis nu zo e. Daag

  • 12 Maart 2010 - 02:35

    Joskop:

    Nog 1 lijntje vergeten... Dan is dit het 6de. Daag

  • 12 Maart 2010 - 08:21

    Elskop:

    blij je te horen joskop, al is het niet veel info over wat je tegenwoordig doet, het is toch iets, en zoals gerwoonlijk weer veel onzinnige toestanden. ondertussen al meer dan 56 lijnen in dit klein boxke maar wss nog niet als ik dit post. tot binnenkort! btw eva, uw sinnekloases is de max!

  • 12 Maart 2010 - 08:22

    Elskop:

    6 bedoelde ik,. dit is ook het 6de

  • 17 Maart 2010 - 16:54

    Keirs:

    Joris hoe kunde gij berekenen hoeveel lijnen da gij aant schrijven zijt als den box waarda ge in moet schrijven kleiner is dan den blog da ge leest en dus eigenlijk veel meer lijnen schrijft dan da ge uiteindelijk leest?! Ik gok bij deze dak er 5 heb!

  • 17 Maart 2010 - 16:56

    Keirs:

    Dju één teveel.

  • 23 Maart 2010 - 16:09

    Eva:

    Hoe fijn het ook is om een paar conversaties tussen de liekens onderling te volgen....
    ....
    Graag nog eens een update elsie!!
    Ik heb er geen idee van hoeveel lijntjes misschien 4?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Picton

Naar de kerk van Puivelde via een omweg

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2011

Laatste weekjes...

06 Februari 2011

Land van tegenstrijdigheden

31 Oktober 2010

LAOS

03 Juli 2010

CAMBODIA

25 April 2010

Rainbows everywhere
Els

Goeiemiddag! Wie de komende acht maanden wil weten hoe het met mij gaat, wat ik doe, waar ik uithang, wie ik tegenkom..., kan hier terecht! Ik zal geregeld een reisverslagje en foto's op deze webpagina plaatsen zodat jullie kunnen meegenieten van mijn avonturen. Wat ga ik doen? Ruw plan: straks (spannend!) vertrek ik richting luchthaven, en daar spring ik op een vliegtuig richting Londen, Bangkok, Sydney, om uiteindelijk in Auckland (Nieuw-Zeeland) terecht te komen. Daar zal ik vier maanden rondreizen en proberen werken. Normaal gezien vertrek ik dan 27 maart richting Azië, met als plan om door Cambodja, Laos, Viëtnam en Thailand te trekken, om uiteindelijk 20 juli in Bangkok terug het vleigtuig op te stappen richting de kerk van Puivelde (eindbestemming)! Als je wil kan je reacties plaatsen op de verslagjes die zullen komen! Hopelijk genieten jullie er een beetje van! Alvast tot volgende zomer! Vele groetjes, Els

Actief sinds 03 Nov. 2009
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 58862

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 10 Februari 2016

The fellowship of our little family / J&L in NZ

18 November 2009 - 20 Juli 2010

Naar de kerk van Puivelde via een omweg

Landen bezocht: